Las escuelas matan la creatividad - Ken Robinson

En aquesta entrada vaig a analitzar la conferència de Ken Robinson titulada “Les escoles maten la creativitat?”. Es tracta d’una xarrada que encara d'haver sigut impartida l’any 2006, considere que continua sent actual, ja que ens ofereix una reflexió profunda sobre el sistema educatiu i el seu impacte en la creativitat de l’alumnat. Durant el vídeo, Ken Robinson es centra en una idea clara en la que tots els xiquets i xiquetes naixen amb una gran capacitat creativa però d'altra banda, explica que el sistema educatiu no sols no potencia aquesta creativitat, sinó que en molts casos la limita, convertint-se així en una arma de doble tall. Segons l’autor, l’escola ha establit una jerarquia d’assignatures en la que matèries com matemàtiques o llengua ocupen els nivells superiors, mentre que disciplines artístiques com música, teatre o dansa queden en un segon pla.

Un dels aspectes més interessants que he observat en el seu discurs és la reflexió que fa sobre l’error. Robinson afirma que la por a equivocar-se és un dels principals obstacles per al desenvolupament creatiu. En molts contextos educatius, l’error es penalitza en lloc d’entendre’s com una part natural del procés d’aprenentatge. Com a conseqüència d’això, l’alumnat deixa d’arriscar-se i de proposar idees per por de fallar.

A més, l’autor assenyala que el model educatiu actual va ser dissenyat durant la Revolució Industrial amb l’objectiu de formar treballadors per a una societat concreta, molt diferent de l’actual però també continuem mantenint metodologies que no responen a les necessitats del segle XXI, on la creativitat hauria d’ocupar un lloc central en l’educació. Aquesta conferència també resulta interessant perquè destaca com les eines digitals ofereixen múltiples oportunitats per a treballar la creativitat, ja que, si s’utilitzen adequadament, poden convertir-se en recursos clau per a transformar l’aprenentatge i fer-lo més significatiu.

Des del meu punt de vista, estic d’acord amb la idea que l’escola ha de replantejar les seues prioritats. No es tracta d’eliminar les matèries tradicionals, sinó d’equilibrar el currículum i donar més valor a les competències creatives. La tecnologia també pot exercir un paper fonamental, sempre que se’n faça un ús adequat i conscient


Comentarios

Entradas populares de este blog

Ressenya bibliogràfica sobre un article científic

Internet i entorns personals d'aprenentatge

Educació i ús responsable de les tecnologies a l’aula